Renata Žemaitienė redaktorė
Nr. 51 2018 02

(Ne)Džiuginantys Rezultatai

„Ekspertai sako, jog seno mąstymo organizacijose, kuomet nėra trokštamo rezultato, ieškoma kaltų. O šiuolaikiškose klausiama: „Kam ir kur reikia padėti?”

Jokia paslaptis, jog visi norime aukštų rezultatų. Sritis ne tiek svarbi - moksle džiugina vaikų pažymiai, ekrane - sportininkų pasiekimai, darbe džiaugiamės savo, kolegų ar visos organizacijos pergalėmis. Bet ar kada pagalvojote, kodėl taip svarbu jų siekti? Kodėl reikia orientuotis į aukštus rezultatus? Juos matuoti?

Bevartant naujausią Harward Business Rewiew numerį dėmesį patraukia studija, kurioje grupė mokslininkų tyrinėja kompanijų kultūrą. Paaiškėja, jog iš aštuonių egzistuojančių tipų net 89% kompanijų propaguoja taip vadinamą Results kultūros stilių. Jei ir jūsiškė tokia, tikriausiai darbuojatės dinamiškoje aplinkoje,  siekiate laimėti, vertinate gebėjimus, orientuotus į tikslų pasiekimą. Ir be abejo, juos matuojate - pajamų augimą, pelningumą, o gal - klientų lojalumą ar produktų kokybę. „Verslo žinios”, apdovanodamos verslo metų čempionus, taip pat skelbia, jog šiemet rėmėsi nauju statistinio vertinimo modeliu, sistema rodiklių, kurią kūrė ir skaičiavo ištisa analitikų komanda. 

Atrodo, rezultatai išties svarbūs. Bet ar jie atspindi sėkmę?

Tyrėjai sako, kad matuoti rezultatus visų pirma reikia tam, jog galėtume tinkamai valdyti verslo procesus: suprasti, kas sekasi, o kur reikia pasitempti. Tačiau kita vertus, pastebima, kad rezultatams suprastėjus, neretai paspaudžiamas “raganų medžioklės” mygtukas arba kitaip tariant, pradedama kaltų paieška. Darbuotojai kaltina vadovus, kad šie užkrauna begalę darbų, o pastarieji  - darbuotojus, kad jie geriausiai moka tingėti. Personalo skyrius gauna pylos, kad negeba pasamdyti nei eilinių darbuotojų, nei talentų. Tuo tarpu „Pardavėjai nepatenkinti rinkodara, nes žinomumo per mažai, o rinkodara - pardavėjais, nes jie per mažai stengiasi. Administracija tarkuoja abu: vienus už neaugančius pardavimus, kitus - kad per daug išleidžia.” (S.Šimkutė, „Verslo klasė”). Finale - visi kaltina visus.

Jei tai vyksta jūsų darbovietėje, ekspertai bus negailestingi: „tik seno mąstymo organizacijose, kuomet nėra trokštamo rezultato, ieškoma kaltų.” Šiuolaikiškose ir pažangiose klausiama: „Kuo galiu padėti?”. Konsultantas Robert D. Behn antrina ir ragina nepamiršti: „You should use performance measures not only to evaluate and control, but also motivate, promote, celebrate, learn, and improve.”

Jei remsitės šiuo požiūriu, net ir menkiausia pažanga taps tobulu atspirties tašku susitelkti, pasistengti stipriau, padaryti daugiau, veikti ir laimėti.