Pergales švęskime, dėl nesėkmių nesigraužkime

2007 10 19

Kultūriškai lietuviai yra linkę netoleruoti nesėkmės. Jei kartą ką nors blogai padarei, vadinasi, uždėsime ant tavęs kryžių. Specialistai pataria bet kokį nepasisekimą vertinti kaip patirtį: tik taip galima sulaukti sėkmės versle ar siekiant karjeros.

Kaip galėtume apibrėžti sėkmės formulę? Žinios, patirtis, ryžtas. Specialistai tvirtina, kad norint tapti sėkmingu žmogumi, visų pirma reikia tinkamų nuostatų bei požiūrio.

"Laukti gerų rezultatų, naudojant vien taktikas - naivoka. Siekiant asmeninio efektyvumo darbe, visa ko pamatas yra tinkamos nuostatos arba požiūris. Kartais", - tvirtina Darius Pietaris, UAB "TMD partners" konsultantų grupės vadovas.

Pasak Antano Zališčevskio, psichologo ir Manager.lt Vilniaus regiono vadovo, nuostatos ir įsitikinimai lemia daug.

"Įsivaizduokime darbuotoją, kuris yra labai kompetentingas savo veiklos srityje. Tačiau jei šis žmogus bus įsitikinęs, kad jis mažai ką išmano, labai tikėtina, kad jis nesiims darbų, kuriuos tikrai sugebėtų atlikti", - teigia psichologas.

Nuostatų gali būti daug ir įvairių: nuostata dėl savęs, aplinkinių, nuostata dėl ateities. Tačiau pati esmė - suvokimas, išsiaiškinimas, kokios žmogaus nuostatos yra šiandien.

"Žmonės dažnai nesigilina į tokius dalykus. Nuostatos ar požiūris jiems atrodo savaime suprantami dalykai. Tačiau labai svarbu sustoti ir išsiaiškinti, kokios yra mūsų nuostatos, koks yra mūsų požiūris. Siūlau paklausti savęs, kas aš esu, ko man reikia, ko aš siekiu? Be to nieko nebus. Tai būtina sąlyga", - pataria p. Pietaris.

Nesėkmės baimė

Kita būtina sąlyga, siekiant sėkmės versle - teigiamas lūkestis arba nuostata dėl ateities. Tie, kurie laimi, paprastai turi teigiamą lūkestį. Todėl vertėtų paprasčiausiai tikėtis gerų dalykų. Ir, žinoma, susiplanuoti, kaip pasiekti užsibrėžtus tikslus, kaip nugalėti atsiradusius iššūkius.

"Tačiau dažnai koją pakiša nesėkmės baimė. Bijodami, kad mums nepavyks, mes vengiame veikti", - sako p. Pietaris.Jis siūlo pamąstyti, kas yra klaida. Ar tai netoleruotinas dalykas? O gal naudingiau bet kokį nepasisekimą vertinti kaip patirtį? Nepasisekus svarbu žinoti, kad tikslą vis tiek įmanoma pasiekti. Tuomet reikia stengtis, ieškoti kitų būdų, ką nors keisti.

Žinau, kad įmanoma sukurti, pasiekti. Nežinau kaip. Tada žinau, kad įmanoma tai sužinoti. Planuoju, bandau, stengiuosi - tai ir yra nuostata. Svarbu toleruoti nesėkmę. Jei pabandžiau ir nepavyko, negalima visko mesti. Reikia bandyti iš naujo, nes jau turiu patirties, ko nedaryti", - ragina specialistas.

Linkę smerkti

Mūsų nuostatas ir požiūrius stipriai veikia bendra kultūrinė aplinka.

"Kultūriškai lietuviai yra linkę netoleruoti nesėkmės. Jei kartą ką nors blogai padarei, vadinasi, uždėsime ant tavęs kryžių. Nereikia toli eiti. Paimkime sportininkus: pralaimėjo - tai ir nebemylime", - tvirtina p. Pietaris.

Pasak p. Zališčevskio, mūsų visuomenėje iš tiesų gajus neigiamas požiūris į nesėkmes.

"Tačiau viskas keičiasi. Žmonės darosi vis tolerantiškesni, ypač jaunimas", - pastebi psichologas.

Tačiau, p. Pietario nuomone, kultūriniai dalykai keičiasi labai sunkiai. Išeitis - įsisąmoninti, kokioje kultūroje gyvename, suprasti ją ir atmesti dalykus, kurie trukdo siekti tikslų. Be to, išgydyti nesėkmės baimę gali nors vienas laimėjimas. Todėl, pasak verslo konsultanto, būtina švęsti pergales.

Neslėpti problemos

"Jeigu vaikas negriuvinėtų, jis niekada neišmoktų vaikščioti", - teigia Apolinaras Škikūnas, UAB "Tilde IT" direktorius.

Jis pritaria, kad nesėkmes reiktų vertinti kaip patirtį, mat jos neišvengiama darbo proceso dalis. Tačiau pabrėžia, kad negalima problemos slėpti. Svarbu apie tai kalbėtis, ieškoti sprendimo.

"Reikia toleruoti nesėkmes, tačiau jų slėpimo - jokiu būdu", - priduria pašnekovas.

Jis teigia suprantąs pergalių šventimo svarbą.

"Rengiame pusmečio darbo aptarimus, per kuriuos pasidžiaugiame tuo, kas pasiekta. Žinoma, aptariame ir problemas.

Be to, visada pasveikiname darbuotojus, baigusius tam tikrus projektus ar gavusius kliento padėką. Manau, svarbu, kad apie tokias pergales žinotų ne tik darbuotojas bei jo vadovas, bet ir visas kolektyvas", - pasakoja jis.

Vadovas - lyg veidrodis

Kad įmonėje būtų sveika atmosfera, vadovas pirmiausia turėtų mintyse perkratyti savo nuostatas.

"Vadovas formuoja viską: įmonės politiką, kultūrą, taip pat ir darbuotojų nuostatas. Šioje srityje nuo vadovo priklauso labai daug. Kai kurie tai girdėdami, norėtų nusimesti nuo savęs atsakomybę. Daugelis vadovų mano: "Aš viską darau puikiai. Tiesiog gerų darbuotojų neįmanoma rasti." Ir tai labai bloga vadovo nuostata", - įsitikinęs p. Pietaris.

Jei vadovas neprisiima atsakomybės, darbuotojai darys tą patį. Mat bet kokia įmonė yra vadovaujančio asmens veidrodis.

Ką turėtų daryti vadovas, kad suformuotų tinkamas darbuotojų nuostatas?

"Visų pirma jis turi pagalvoti, kokių nuostatų įmonei reikia. O tuomet būtina sąlyga - nuolatinis bendravimas su darbuotojais. Vadovas turėtų kalbėti apie teigiamus dalykus. Pavyzdžiui, kaip ir minėjau, atšvęsti sėkmę", - pataria p. Pietaris.

Dažnai pasitaiko, kad žmonės susiformuoja neigiamas nuostatas konkrečios darbovietės atžvilgiu prisiklausę gandų. Todėl, pasak p. Zališčevskio, vadovas turėtų stengtis, kad gandai nesklistų. O pasklidusius išsklaidyti konkrečiais, jiems priešingais faktais.

Trumpalaikis efektas

Užėję į knygyną, galime išvysti gausybę literatūros, kaip pasiekti sėkmę, užsidirbti milijoną bei didinti savo asmeninį efektyvumą. Kaip tokio pobūdžio literatūra, kompaktinės plokštelės ar rengiami seminarai,gali formuoti mūsų nuostatas? Kiek tai veiksminga?

Pasak p. Pietario, vadinamųjų sėkmės mokytojų motyvacinės kalbos gali atlikti pažadinimo funkciją.

"Tai yra reikšminga, nes žmogus pabunda ir pradeda judėti į priekį. Tiesa, dažnai žmonės skaito knygas, vaikšto į seminarus, tačiau nieko nedaro. Žiūrėjimas į kelio ženklus tai nėra važiavimas", - pasakoja jis.

Ponas Zališčevskis mano, kad motyvaciniai seminarai paprastai naudingi tik trumpalaikiam efektui sukelti.

"Talentingas sėkmės mokytojas gali įkvėpti žmones, gal net pakeisti kai kurias paviršines nuostatas. Tačiau jei nesėkmės priežastys giluminės, manau, to nepakanka. Grįžęs į savo įprastą aplinką žmogus patirs tas pačias įtakas, bedraus su tais pačiais asmenimis ir seminaro poveikis nuslops", - aiškina psichologas.

Ponas Pietaris akcentuoja, kad, norint didinti asmeninį efektyvumą, labai svarbi yra ilgalaikiškumo sąlyga. Knygos, kompaktinės plokštelės atlieka palaikymo funkciją.

"Nuolat skaitykit, klausykit, nuolat kalbėkit teigiamai, ir gyvenimas pasikeis", - tvirtina verslo konsultantas.

Lina Sidaraitė