Profesionalaus konsultanto beieškant

2005 01 19

Šiandien Lietuvoje konsultantų nerengia nei verslo mokyklos, nei universitetai. Tačiau jų paslaugos ne tik sąlyginai brangios, bet ir paklausios, jomis mielai naudojasi daugelis šalies organizacijų. Konsultantas - tai kurios nors srities specialistas, teikiantis patarimus, išvadas savo specialybės klausimais. Konsultantai vertina, moko, veda seminarus, siūlo sprendimus ir taip padeda kompanijoms išvynioti painius įvairių problemų kamuolius. Gana gilias tradicijas mūsų šalyje turi audito bendrovės, finansiniai patarėjai, specializuoti juridiniai, informacinių technologijų, verslo bei kitų sričių konsultantai.
 
Pastarosios srities specialistų rinkoje galima pastebėti devynias galybes: nuo individualių konsultacinių kompanijų iki žinomų tarptautinių tinklų filialų. Skirtingi požiūriai, skirtingos metodikos, skirtingi veiklos būdai ir šiek tiek panašūs paslaugų krepšeliai: mokymai, tyrimai, konsultaciniai projektai. Kaip atskirti tikrus profesionalus, koks konsultavimas veiksmingiausias dabartinėmis verslo sąlygomis?
 
Nauja konsultantų karta
 
Pastarojo meto verslo konsultantus galima suskirstyti į kelias sąlygines ideologines grupes: tradicinius patarėjus bei naujosios kartos ekspertus. Taip yra ir vadybos moksle, kur klasikams vis dažniau naujus iššūkius meta vadinamieji moderniosios vadybos specialistai. Tradiciniai konsultantai dažniausiai propaguoja klasikines vadybos žinias ir metodikas, siūlo labiau standartizuotus sprendimus, turi solidžią dėstymo patirtį (neretai - mokslinį ar pedagoginį laipsnį), tačiau susiduria su sunkumais įsisavinant naujas žinias, lanksčiai taikantis prie rinkos poreikių, atsiveriant tarptautinei patirčiai dėl dažnai nepakankamo užsienio kalbų mokėjimo. Tai – natūrali verslo konsultacinės ir mokymo paslaugų rinkos vystymosi pasekmė: prieš gerą dešimtmetį pradėtos siūlyti šio pobūdžio paslaugos daugiausia rėmėsi tuometiniais autoritetais, kurių dalis taip ir nesuspėjo kartu su vykstančiais pokyčiais ir liko ties savo senomis tiesomis. O palaipsniui užaugo ir subrendo naujoji konsultantų karta, turinti praktinės patirties, šiuolaikines vadybos žinių bei ryškias ambicijas ne tik šalies, bet ir tarptautinėse rinkose.
 
Naujoji konsultantų karta daugiau remiasi savo turima pažangiausia patirtimi ir, derindama ją su moderniomis vadybos žiniomis, sugeba kurti individualizuotus sprendimus, orientuotus į strateginį organizacijų vystymą. Jie - imlesni naujovėms, geba derinti skirtingų metodikų privalumus ir orientuotis į ilgalaikių ryšių su klientais palaikymą. Tai pajuto ir rinka, prieš dešimtmetį įtariai žiūrėjusi į jaunesnio amžiaus patarėjus, šiandien jais pasitiki kur kas labiau ir mieliau patiki solidžių, aukščiausio lygio problemų sprendimą.
 
Įdomu, jog konsultantais kartas nuo karto pasivadina žmonės, organizacijose užimantys įvairias pareigas ir konsultavimą laikantys papildomu uždarbiu ar savotiška laisvalaikio praleidimo forma. Tokie patarėjai gana rizikingi ne tiek kompetencijos, kiek ideologine prasme, nes turėdami kitus prioritetus nesugeba atlikti darbo pagal konsultacinio verslo standartus. Žinomas posakis, jog kiekvienas turi būti savo srities specialistas, ypač aktualus čia."Tačiau bet kokio požiūrio, bet kokios srities konsultanto darbo vertę iš esmės sudaro trys pagrindiniai komponentai: individualūs gebėjimai, profesinė kompetencija bei turima verslo įžvalga", – įsitikinęs Deividas Rafanavičius, "TMD Partners" projektų vadovas, konsultantas.
 
Raktas į konsultanto karjerą – profesinė įžvalga
 
Konsultantas turi būti geras psichologas, nes nuolat dirba su žmonėmis: jis turi mokėti suprasti jų elgseną, išklausyti, atpažinti gilumines problemas. Jis turi būti puikus oratorius, įvaldęs prezentavimo meną ir puikiai suprantantis auditoriją, mokantis įtraukti pavienius organizacijų darbuotojus į tinkamo problemos sprendimo paiešką.
 
Konsultantas - įžvalgus analitikas, nes jis vertina įvairias verslo aplinkybes, todėl turi mokėti sisteminti detales, matyti globalų organizacijos vaizdą ir modeliuoti situacijas, kurios labiausiai tenkina strateginius jos tikslus, skatina jos vystymąsi. Jei pardavimo darbuotojus mokysime moderniausių technikų, neatsižvelgdami į tai, jog jie nėra motyvuoti parduoti iš esmės, švaistysime lėšas. Organizacija gali identifikuoti paviršutinę problemą, tačiau konsultanto reikalas – aptikti ją ir tuomet imtis efektyvaus patarimo.
 
Konsultantai negali skaityti elementarios teorinės paskaitos, tai – akademiko darbas. Jis turėtų būti konkrečios srities ekspertas, siūlantis praktinius sprendimus, gebantis juos kurti čia ir dabar.
 
"Be abejo, privalu turėti atitinkamą naujausių teorinių žinių bagažą, tačiau rekomendacija klientui neturėtų baigtis nurašytu knygos lapu ar pakartota visiems seniai žinoma teorine tiesa. Žinių taikymas, įgūdžių formavimas, problemų sprendimas – tai tikroji vertė, kurią kuria profesionalus konsultantas. Čia svarbu pats procesas, grįžtamasis ryšys, o darbas tikrai nesibaigia su paskutine mokymo minute ar padėtu tašku projekto ataskaitoje", – teigia Lina Stankevičienė, "TMD Partners" projektų vadovė, konsultantė.
 
Nežinia, ar konsultantus teisinga vadinti išoriniais kompanijos darbuotojais, sugebančiais pažvelgti į situaciją iš šalies, tačiau partneriai - tikrai tinkamas žodis. Be abipusio pasitikėjimo ir ilgalaikio ryšio konsultavimas praranda prasmę. Veiksminga gali būti ir kelių valandų konsultacija, atsakanti į konkretų klausimą, tačiau kam tai pavyks geriau – pirmą kartą situaciją išgirdusiam konsultantui ar tam, kuris suvokia organizacijos aplinką, žino jos problematiką?
 
Danguolė Girdvainytė